Vores Historie
Netto er en del af Salling Group, der er 100 % ejet af Salling Fondene. Derfor går hele vores overskud enten til at skabe bedre indkøbsoplevelser for dig eller tilbage til samfundet i form af donationer til gode formål, bl.a. kultur, uddannelse, sport og socialt arbejde.
Salling-navnet kommer fra vores stifter Herman Salling og var også navnet på den allerførste butik, som hans far Ferdinand åbnede i Aarhus i 1906.
Med i Salling Group hører også Bilka, føtex, Salling stormagasinerne, Wupti, Skagenfood og Starbucks og Carl’s Jr, som vi er franchise-tager på i Danmark. Tilsammen udgør vi landets mest alsidige detailvirksomhed og er helt igennem dansk.
Den første Netto-butik åbnede på Godthåbsvej den 1. april 1981. Siden er kæden ekspanderet med stor fart og tæller i dag mere end 500 butikker over hele Danmark. Vi er dermed landets største dagligvarekæde.
I begyndelsen havde vores butikker et meget smalt sortiment og en begrænset grad af service. Varerne stod på paller og i papkasser. Siden er sortimentet blevet udvidet til ca. 1.800 forskellige varer og et antal spotvarer, der skifter fra uge til uge. Herunder masser af frisk frugt og grønt.
I september 1990 blev Netto international. Vi åbnede den første butik i Mecklenburg-Vorpommern i Tyskland - umiddelbart efter murens fald. Vores ekspansion i Tyskland har siden fordelt sig til delstaterne Brandenburg, Berlin og Sachsen-Anhalt og tæller i dag over 350 butikker.
I august 1995 åbnede Netto den første polske butik i Szczecin. Netto valgte dengang at koncentrere butikkerne i den nordvestlige del af Polen fra Szczecin til Gdansk og ned igennem landet til Bydgoszcz, Posnan og Zelona Góra. I 2020 opkøbte vi Tesco Polen, hvilket betyder at Netto forventeligt ender med at have 700 butikker over hele Polen, når konverteringen af Tesco er slut. Netto har i dag ca. 400 butikker i Polen.
Da Netto åbnede den første butik i 1981 i København, var Netto en ”rigtig” discountbutik. Varerne stod i papkasser og der var hverken musik, behageligt lys, dyrt inventar mv. Netto (som betyder indhold) symboliserede dengang at alt var skrællet væk og fokus var på billige varer.
Det er fortid og i dag er Netto et helt andet sted. Lige nu er vi i gang med at udrulle vores butikskoncept 3.0, som giver en markant bedre kundeoplevelse gennem et nyt udseende og opbygning. Kernen i vores 3.0 koncept vil tage afsæt i Nettos danske og skandinaviske rødder, og udover nye farver og mere lækker look-and-feel har fremtidens Netto en særlig indretning. Således vil frugt- og grønt-afdelingen være større end tidligere og dermed spille en mere bærende rolle.
En forbedret kundeoplevelse vil vores kunder få gennem et mere behageligt lys, musik i de fleste butikker samt nyt inventar. Vores medarbejdere vil med vores 3.0 koncept, kunne give en bedre service end tidligere ude i butikkerne.
Kernen i vores 3.0 koncept vil stadig være det, som man som kunder kender: Nemlig gode varer til de bedste priser.