Indkøbsliste

Rediger produkt

Gem

7 tips til nem mad i mikroovn

På få sekunder kan du lave sund og lækker mad til hele familien i din mikroovn. Hemmeligheden er at have det rette udstyr og vide, hvordan du tilbereder maden rigtigt i mikroovn. Få 7 tips til nem mad i mikroovn her.

1. Test effekten i din mikroovn

Inden du kaster dig over madlavningen, er det en god idé at teste effekten i din mikroovn, så du bedre kan vurdere, hvor lang tid, de forskellige ting skal have. Fyld en kop med 200 ml vand og lidt salt, og sæt den i mikroovnen. Har din ovn høj effekt (900-1000 watt), vil vandet koge på mindre end to minutter. Har din ovn mellemhøj effekt (700-900 watt) tager det 2-3 minutter.

 

2. Vælg det rette udstyr

Det er ikke alle ting i køkkenet, der egner sig til de høje temperaturer i den lille ovn. Porcelæn, glas og stentøj må du stort set altid bruge, men undgå dåser, yoghurtbægre, kødbakker, fade og skåle af melamin (som Margrethe-skåle), stanniol og husholdningsfilm. Du kan også få specielt udstyr designet til mikroovnen som en baconsteger, omeletform, pizzaopvarmer og chipsmaker.

61529701_411_20_bacon.png

3. SPRØDE BACONSKIVER

Skal du bruge et par knasende skiver bacon, er mikroovnen også din ven. Det er nemt, hurtigt og sviner ikke. Med en baconsteger får du fedtet til at løbe af baconen, imens du steger den. Ellers kan du lægge et stykke køkkenrulle på en tallerken, placere baconskiverne ved siden af hinanden, og lægge et stykke køkkenrulle ovenpå igen. Giv først baconen 4 minutter på fuld effekt, og se om den skal have mere.

Tilbered din parmaskinke i mikroovnen, når du laver denne lækre ærtesuppe med parmaskinke eller denne nye udgave af Mac n' cheese med bacon og ristede nødder.

 

4. God til fisk, fugl og grøntsager

Mikrobølgerne giver en mere skånsom tilberedning, som især er god til fisk og fjerkræ, der hurtigt kan miste saften og blive tørre i en almindelig ovn. Damper du dine grøntsager i mikroovnen, bevarer de faktisk også flere vitaminer og antioxidanter end ellers. Prøv for eksempel at vende gulerodsstave i lidt olie, citron og honning, og damp dem i mikroovnen. Det er hurtig mad, der samtidig er sundt og smager skønt som tilbehør.

Find ideer til lækre fiskeopskrifter, og sæt fisk på bordet.

30171001_411_20_omeletform.png

5. Nem omelet

En omelet er noget af det nemmeste, du kan lave i mikroovnen – og endda helt uden fedtstof. Tag en omeletform eller en almindelig skål, og giv først fyldet til din omelet cirka 3 minutter – det kan være skinke, ost, tomater, peberfrugt eller hvad, du ellers er i humør til. Pisk imens 2 æg, 1 dl mælk og lidt salt, hæld det over fyldet, og giv nu omeletten 2 minutter på fuld effekt. Voila – maden er serveret.

 

6. Morgengrød i en ruf

Er der fuld fart på jeres morgener i hverdagen, kan du hurtigt få morgengrøden på plads i mikroovnen – så er der intet, der brænder på, og du slipper for ekstra opvask. Hæld bare havregryn, mælk og lidt salt direkte i en dyb tallerken, og giv det 1-2 minutter i mikroovnen. Så er der serveret. 

 Få 7 ideer til morgenmand, og få en god start på dagen.

23714701_411_20_19_chipsmaker.png (1)

7. Sunde chips

Med et chipssæt til mikroovnen kan du lave lækre, sprøde chips i en lidt sundere udgave. I mikroovnen undgår du nemlig fedtstof, og du kan lave chips af alt lige fra kartofler, gulerødder og rødbeder til de lidt sødere æbler, pærer eller mango. Skær bare tynde skiver af frugten eller grøntsagen på et mandolinjern, læg dem på bakken, og sæt den i mikroovnen. Efter 3 minutter kan du sætte tænderne i en sund og knasende sprød snack.

Læs også: Sådan bruger du rodfrugter.

 

Fra lørdag d. 12. maj til fredag d. 18. maj 2018 kan du i Netto finde en omeletform, baconmaker og chipsmaker til mikroovn.
Alle varerne er spotvarer og fås kun så længe lager haves.

Netto-avisen