Indkøbsliste

Rediger produkt

Gem

5 gode råd til en sund hverdag

Et nyt år står for døren, og måske bliver et af dine nytårsforsæt, at jeres familie skal have en sund hverdag i 2018. Sørg for at få en god start ved at forberede jer godt. Her får du fem gode råd, så I lykkes med den sunde livsstil.

Sund madplan er lig med sund hverdag

Den nemmeste måde at leve sundere i hverdagen på er at planlægge, hvad I skal spise uge for uge, så I altid har køleskabet fuld af gode, sunde råvarer – og ikke så nemt falder for fristelsen til at hente pizzaer eller burgere. Sæt jer for eksempel sammen om søndagen, og lav en madplan for den næste uge – og køb ind til det hele på én gang. Forsøg at snige så mange grøntsager ind i menuen som muligt. Alt tæller – også de revne gulerødder i frikadellerne og de små stykker peberfrugt i kødsovsen.

Læs også: 5 gode yogaøvelser til din hjemmetræning

Sund morgenmad

Sørg for, at hele familien får en god og sund start på dagen. Så er det nemmere at holde de gode takter resten af dagen. Lav for eksempel en hurtig stak bananpandekager, og nyd dem med friske bær og en skefuld skyr til. Bland bare 1 æg, 1 most banan og 1 dl havregryn per person, og steg de små tykke pandekager et par minutter på hver side.

Sunde madpakker

Åh, madpakken! Den trækker tænder ud hos de fleste, men det behøver slet ikke at være så svært. Et godt tip er at tænke aftensmaden ind i madpakken og eventuelt lave lidt ekstra, så der er en frikadelle, et kyllingelår eller en portion pastasalat at putte i madkassen. Suppler med lidt gnavegrønt som gulerods-, agurk eller peberfrugt-stænger og et stykke frugt, så er du godt på vej.

Sund aftensmad

Vil du gerne leve lidt sundere, er kodeordet flere grønsager. Og det behøver ikke at betyde komplicerede opskrifter. Øv dig i stedet i at tænke grønsagerne ind i de retter, I elsker at spise i din familie i forvejen. Server for eksempel grønsagspasta til kødsovsen i stedet for pasta, fyld revet gulerod og friske krydderurter i frikadellefarsen eller giv jeres boller i karry et twist med grønne bønner, ananas og peberfrugt.

Sundt slik

Du har klaret dig flot og sundt gennem hele dagen, men nu bliver det svært. Ungerne er puttet, og nu kribler det i fingrene efter noget sødt, men i stedet for at løbe i kiosken efter chokolade og vingummier, kan du dæmpe sukkertrangen med nogle lidt sundere snacks. Det kan være salte mandler, friske dadler eller et par lækre æblesnacks. Skær et æble i tynde skiver, smør et tyndt lag peanutbutter på og drys med lidt hakket chokolade eller kokos. Det smager himmelsk!

Prøv også disse sunde æblechips

 

 

Netto-avisen