Indkøbsliste

Rediger produkt

Gem

Det vidste du (måske) ikke om C-vitamin

C-vitamin er en antioxidant, som har betydning for vores immunforsvar og for dannelsen af knogler og brusk. Nogen spiser ekstra mange C-vitaminer om vinteren for at forebygge forkølelse – men der er stor uenighed om det virker. Bliv klogere på C-vitamin her.

Du skal have C-vitamin løbende

C-vitamin er et vandopløseligt vitamin. Det betyder at vitaminet ikke kan ophobe sig i kroppen. Så hvis du får mere C-vitamin end kroppen har brug for, så tisser du det bare ud.  Det betyder dog også, at du skal have C-vitamin løbende, enten via din mad eller som kosttilskud.

Skal jeg spise ekstra når jeg er syg

Det er mange, der spiser store mængder C-vitamin mod forkølelse. Der findes undersøgelser der viser, at C-vitamin kan forebygge og afkorte forkølelser, hvis man tager ca. 200 mg om dagen. Men der er ligeså mange undersøgelser, som viser det modsatte.

Vi danner ikke selv C-vitamin

Mennesker er en af de få arter, som ikke selv danner C-vitamin, derfor er vi helt afhængige af at få C-vitamin gennem kosten eller som kosttilskud.

Rygere, diabetikere og syge, har et lavere indhold af C-vitamin i kroppen, så her er det en god ide at være ekstra opmærksom på, om man får nok C-vitamin.

Gode naturlige kilder

  • Citrusfrugt
  • Broccoli
  • Rosenkål
  • Rød peber

Skørbug

C-vitamin hedder også askorbinsyre og er et antioxidant. C-vitamin er nødvendigt for, at vi kan danne knogler og brusk, og mangler vi C-vitamin, bliver de mindste blodkar skøre, så sår ikke kan hele.

Mangel på C-vitamin kan give skørbug, som bl.a. viser sig ved, at man får muskel- og ledsmerter og tandkødet bløder og er betændt. Men det er sjældent vi støder på skørbug her i landet.

C-vitamin hjælper jern

C-vitamin hjælper kroppen med bedre at optage jern, så tag evt. en C-vitaminpille sammen med din jerntablet, eller skyl dit jern ned med et glas juice

Netto-avisen