Indkøbsliste

Rediger produkt

Gem

Drik din frugt og grønt

Sundt, sødt og smagfuldt. Frugt og grøntsager som smoothies eller juice er ofte et sundere alternativ til is og kage, og så er det en måde at få selv den mest inkarnerede kødspiser til at få lidt grøntsager indenbords.

Vi bør spise 600 gram frugt og grønt om dagen, hvoraf mindst halvdelen skal være grøntsager, og helst af den grove slags som f.eks. gulerødder, kål m.m. Hvis du ikke lige synes, du får så meget frugt og grønt, så skulle du måske overveje at drikke dem i stedet.

Smoothies

I en smoothie blender du hele stykker frugt og grønt til en tyk drik. Det betyder, at du får alle fibrene med og dermed får en god mæthedsfornemmelse. Hvis du sørger for, at dine smoothies lever op til anbefalingerne om at få både frugt og grove grøntsager, så kan en smoothie være rigtig sund og et godt alternativ til dampet broccoli og stuvet spinat.

3 gode smoothie-miks

Der er visse smage og ingredienser, som passer godt sammen, når du laver en smoothie. Tænk på, at det skal smage godt, og ikke bare være sundt, for at nogle har lyst til at drikke det:

  • Æble, kål og lime
  • Gulerødder, appelsin og ingefær
  • Rødbeder, ingefær og lime

En smoothie skal kunne drikkes, så hvis den bliver for tyk, kan du altid tilsætte ekstra juice, yoghurt, skyr eller måske lidt soya- eller mandelmælk. Er smoothien for tynd, eller måske for besk, så er banan og avocado gode til at give en cremet konsistens og tilføre umami til din drik.

Juice

I juice får du ikke gavn af fibrene i frugten og grøntsagerne, men det er sjovt at eksperimentere med forskellige smage, og det er ren forkælelse at drikke friskpresset juice.

Sjove juice-miKS

Næsten alt kan juices, hvis du har en juicer, så prøv dig frem og find også dine egne favoritmiks:

  • Kiwi, citron, æble og spinat
  • Ananas, hvidkål og æble
  • Tomat, agurk og bladselleri (smag til med tabasco)

Juice mætter ikke som en smoothie og kan ikke på samme måde, som smoothie, erstatte den grønne del af et måltid. Frugtjuice indeholder ligeså meget sukker som sodavand, så her kan du igen med fordel lave juice, hvor du blader grøntsager i, for at få sukkerindholdet ned.

Mere inspiration
Grøn smoothie

Se opskriften

Netto-avisen