Indkøbsliste

Rediger produkt

Gem

Sådan lindrer du dine smerter med varme og kulde

Varme og kulde er en enkel og mild måde at lindre smerter på. Vi guider dig til hvornår og hvordan du skal behandle med varme eller kulde.

Sådan bruger du varme

Varme øger blodcirkulationen, så der kommer bedre iltning i vævet, og musklerne bliver afslappede. Varme lindrer smerter, mens du varmer området op.

Varme er godt hvis du har

  • Spændte muskler / myoser
  • "Stive" led og muskler
  • Brug for at varme musklerne op før genoptræning og udspænding

Du bør ikke have varme på i mere end 15-20 minutter. Du kan bruge varmebehandling flere gange om dagen.

Du kan varmebehandle ved at bruse med en varm bruser, bruge varmetæppe, varmedunk eller varme omslag.

Brug ikke varme behandling, hvis du har

  • Infektion eller sår
  • Nedsat følesans på grund af risiko for forbrænding
  • Hævelse
  • Akutte skader

Sådan bruger du kulde

Kulde får blodkarrene til at trække sig sammen, så hævelse aftager. Kulde har også en bedøvende virkning, som er smertelindrende.

  • Kulde er godt hvis du
  • Får en forstuvning
  • Vrider om på et led
  • Får et slag eller stød mod dine muskler (f.eks. "trælår").

Du kan kuldebehandle i 15- 20 minutter. Pas på, at du ikke får forfrysninger. Du kan kuldebehandle flere gange om dagen.

Du kan kuldebehandle ved at komme kold vand på huden, pakke isterninger ind i et viskestykke og lægge på, bruge en ærtepose eller lign fra fryseren eller et kuldeomslag, som kan forme sig om kroppen.

Brug ikke kuldebehandling, hvis du har

  • Infektion eller sår
  • Nedsat følesans på grund af risiko for forfrysning
  • Nedsat blodcirkulation.
Netto-avisen