Indkøbsliste

Rediger produkt

Gem

Spis frosne grøntsager med god samvittighed

Du skal ikke have dårlig samvittighed over at bruge frosne grøntsager i madlavningen. De er sunde og fulde af vitaminer, og specielt om vinteren er de frosne grøntsager ofte sundere end de friske.

Hurtig nedfrysning gør forskellen

Grøntsager, som du køber på frost, har en meget kort vej fra jord til bord sammenlignet med de friske grøntsager. Oftest bliver grøntsagerne i frostposerne høstet, vasket, måske blancheret og derefter frosset hurtigt ned. Det betyder, at vitaminer og antioxidanter i grøntsagerne bliver bevaret.
Faktisk har en norsk undersøgelse vist, at der er flere vitaminer og antioxidanter i frosne grøntsager end i friske vintergrøntsager, når de når frem til køkkenbordet og skal tilberedes. Specielt C- og B-vitamin bliver bedst bevaret i frosne grøntsager.

Tilbered frosne grøntsager rigtigt

Frosne grøntsager, kan godt være lidt mere vandede i konsistensen, så de egner sig derfor godt i sammenkogte retter eller hvor grøntsagerne alligevel skal blancheres eller koges.

”Tænk på, at frosne grøntsager ligesom friske ikke skal koges helt ud, hvis du vil bevare vitaminerne.”

Kog grøntsagerne let i så lidt vand som overhovedet muligt, eller endnu bedre, damp dem, så vitaminerne ikke forsvinder ud i kogevandet. Du kan også blot tilsætte de grøntsager du ønsker direkte i retten, og blot lade dem simre med i retten, i få minutter indtil de er optøet.

Kilde: nrk.no

Netto-avisen