Indkøbsliste

Rediger produkt

Gem

Vores historie

Netto er en del af Salling Group, der er 100 % ejet af Salling Fondene. Derfor går hele vores overskud enten til at skabe bedre indkøbsoplevelser for dig eller tilbage til samfundet i form af donationer til gode formål, bl.a. kultur, uddannelse, sport og socialt arbejde.

Salling-navnet kommer fra vores stifter Herman Salling og var også navnet på den allerførste butik, som hans far Ferdinand åbnede i Aarhus i 1906.

Med i Salling Group hører også Bilka, føtex, Salling stormagasinerne, Wupti, Skagenfood og Starbucks og Carl’s Jr, som vi er franchise-tager på i Danmark. Tilsammen udgør vi landets mest alsidige detailvirksomhed og er helt igennem dansk.

Den første Netto-butik åbnede på Godthåbsvej den 1. april 1981. Siden er kæden ekspanderet med stor fart og tæller i dag mere end 500 butikker over hele Danmark. Vi er dermed landets største dagligvarekæde.

I begyndelsen havde vores butikker et meget smalt sortiment og en begrænset grad af service. Varerne stod på paller og i papkasser. Siden er sortimentet blevet udvidet til ca. 1.800 forskellige varer og et antal spotvarer, der skifter fra uge til uge. Herunder masser af frisk frugt og grønt.

I september 1990 blev Netto international. Vi åbnede den første butik i Mecklenburg-Vorpommern i Tyskland - umiddelbart efter murens fald. Vores ekspansion i Tyskland har siden fordelt sig til delstaterne Brandenburg, Berlin og Sachsen-Anhalt og tæller i dag over 350 butikker.

I august 1995 åbnede Netto den første polske butik i Szczecin. Netto valgte dengang at koncentrere butikkerne i den nordvestlige del af Polen fra Szczecin til Gdansk og ned igennem landet til Bydgoszcz, Posnan og Zelona Góra. I 2020 opkøbte vi Tesco Polen, hvilket betyder at Netto forventeligt ender med at have 700 butikker over hele Polen, når konverteringen af Tesco er slut. Netto har i dag ca. 400 butikker i Polen.

Netto (som betyder indhold) skal symbolisere, at alt det andet er skrællet væk og der kun er selve “varen” tilbage. Da vi åbnede den første Netto-butik i 80-erne var vi en "rigtig" discountbutik med varer i papkasser og alt det overflødige i et supermarked, som dyrt inventar, service, musik, fancy lys mv. var skåret væk. Reelt var der kun varer på "billige" hylder.

Netto navnet skal således kunne lede tankerne hen på, at man kun betaler for varen og ikke noget overflødigt.

Netto-avisen