Foto 1200X480px

Danmarks nye hverdagsklassikere

Klar til at ryste din tallerken?

Netto udfordrer de klassiske repeat-retter, når vi sammen med dig og resten af Danmark finder Danmarks nye hverdagsklassikere. 
Det hele foregår på: Nettos Instagram

Grøn er det nye sort

Vi elsker mad, men vi skal vælge rigtigt - og klimaet har brug for, at vi ryster posen.

På tallerkenen kan du gøre den største forskel for klimaet ved at vælge alternativer til især oksekød på din tallerken.

Vi hjælper dig med at tage et grønnere valg uden besvær med Danmarks nye hverdagsklassikere. Netto gør det nemt - og vi gør det sammen. 

Vi har udfordret 5 influencere i grønnere hverdagsklassikere.

Her er deres rammer for udfordringen:

  • Tid: Retterne må højst tage 30 minutter at tilberede. Tid er en faktor for de fleste familier og selve arbejdstiden med retten skal være effektiv
  • Økonomi: Retten må højst koste 150 kroner for fire personer. Mange tror, at klimavenlig kost er dyrt, men det er ingenlunde tilfældet, og det skal afspejles i retterne.
  • Enkelthed: Retterne skal være lette og ligetil at tilberede, uden for mange typer af specielle ingredienser, komplicerede teknikker eller behov for et væld af særlige maskiner og køkkenredskaber.
  • Skal følge fødevarestyrelsens officielle kostråd – max 200g kød per ret for 4 personer
  • Intet rødt kød

DELTAGERNE

Slide3 (1)

Kristine Sloth

@kristiinesloth
Slide6 (1)

Madogkærlighed

@madogkaerlighed
Slide4 (1)

Maria Vestergaard

@mariavestergaard.dk
Slide2 (1)

Michelle Kristensen

@michellekristensen.dk

Et mindre klimaaftryk end top 10 eksisterende hverdagsklassikere.

Vi ønsker at udvikle 5 nye hverdagsklassikere som har et gennemsnitligt lavere CO2e-aftryk, end danskernes klassiske top 10 hverdagsklassikere.  

Fra Madkultur 2023, ved vi hvilke retter er danskernes top 10 hverdagsklassikere (Madkultur23, Madkulturen).

Herudover ved vi fra Madkulturen, hvilken proteinkilde der bruges på danskernes top 10 retter. Se nedenstående tabel:

  Andel af alle måltider Kød eller fjerkræ Fisk eller skaldyr Bælgfrugter
Rugbrød m. pålæg 7% 47% 24% 17%
Pizza 6% 81% 3% 3%
Sandwich mv.  5% 54% 9% 5%
Burger 5% 93% 1% 0%
Kylling m. tilbehør 5% 98% 2% 11%
Pastaret 4% 50% 13% 7%
Ret m. pølser 4% 90% 0% 4%
Frikadeller m. tilbehør 4% 94% 0% 7%
Bøf m. tilbehør 3% 95% 7% 12%
Fisk m. tilbehør 3% 2% 100% 9%


Det gennemsnitlige CO2e-aftryk på klassiske top 10 hverdagsklassikere, er beregnet ud fra hvilken kødtype der bruges i retten og dertilhørende tilgængelige oplysninger fra Concitos ”Den store klimadatabase”. For hver enkel ret, har vi lavet en antagelse om det faktiske produkt/proteinkilde indenfor de forskellige kategorier ”Kød eller fjerkræ”/”Fisk eller skaldyr”/”Bælgfrugter" for at komme frem til en mere konkret beregning af de enkelte retters CO2e-aftryk. Alle beregninger er opgjort i CO2e pr.kg. 

De 5 nye hverdagsklassikere som vi lancerer efter den nationale afstemning, skal følge fødevarestyrelsens officielle kostråd, som vi i samarbejde med Madkulturen tilsikrer. 

NETTO GØR DET NEMT AT PRØVE NOGET NYT

Kampagnen 'Danmarks nye hverdagsklassikere' skal skabe nem og lækker inspiration til aftensmåltidet med retter, der som udgangspunkt giver et lavere CO2-aftryk end eksisterende hverdagsklassikere. Retterne følger Fødevarestyrelsens officielle kostråd, og herudover indgår kun lyst kød. 

Slide7

Kampagnen 'Danmarks nye hverdagsklassikere' er udviklet på baggrund af viden og anbefalinger fra Madkulturen.

Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsinstitution under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Deres vision er 'Bedre mad til alle'. Det løfte fortæller, hvorfor Madkulturen er sat i verden - nemlig at gøre bedre råvarer, madlavning og måltider tilgængelige for alle uanset alder, indkomst, social baggrund og geografisk placering. Madkulturen udvikler løbende viden gennem brede befolkningsundersøgelser af danskernes mad- og måltidsvaner, som Madkulturen aktivt bruger som grundlag for nye forandringstiltag, som afsæt for at kvalificere maddebatten i det offentlige rum og som fundament for anbefalinger til virksomheder, organisationer og det politiske system. Madkulturen arbejder for at styrke madkulturen i Danmark gennem almennyttige og kommercielle projekter.